Bli franchisetaker

GÄr du med en liten kremmerÄnd i magen kan det Ä bli

franchisetaker vĂŠre perfekt for deg!

Vil du bli franchisetaker

Vil du bli selvstendig nÊringsdrivende, men har ikke en forretningsmodell klar? Det er bare to ting du mÄ vurdere: Þkonomi og dine personlige egenskaper.

Hva er franchise, og hva gÄr du til?

Franchise er en forretnings- og samarbeidsmodell mellom to selvstendige parter; franchisetaker og franchisegiver. Franchisegiver har et konsept som den har rettighetene til, og Ăžnsker Ă„ leie ut disse rettighetene til franchisetaker. Konseptet som leies ut fra franchisegiver er utprĂžvd, testet og justert etter hvert som franchisegiver har opplevd opp og nedturer. I disse testperiodene blir forskjellige steg utprĂžvd som for eksempel hvor store kostander det er, hvilke leverandĂžrer de skal bruke, og personalprofiler. Dermed har franchisegiver funnet en balanse og strategi for hvordan en avdeling kan drives, og de vil ha opparbeidet seg klare retningslinjer for diverse driftsrelaterte oppgaver.

Det du fÄr som franchisetaker er derfor et ferdig konsept med retningslinjer for drift basert pÄ erfaringene som franchisegiver har gjort seg i lÞpet av test- og driftsperioden. Som franchisetaker mÄ du fÞlge disse retningslinjene for at konseptet skal vÊre konsistent gjennom landet, og slik at kunder vet hva konseptet stÄr for. Retningslinjene er der av to grunner; for Ä hjelpe deg i drift av din bedrift som franchisetaker, og for Ä sikre at kjeden oppleves som lik uansett hvilken avdeling kunden velger Ä handle hos.

Som franchisetaker vil du altsÄ slippe risikoen ved en testperiode og sikkerheten i et allerede veletablert konsept, i bytte mot at du fÞlger retningslinjene.

Vil du bli Franchisetaker
Vil du bli franchisetaker

Personlige egenskaper og livssituasjon

Å vĂŠre selvstendig nĂŠringsdrivende er ofte en 200% stilling med kvelds-, og helgearbeid. Det er viktig at menneskene du har i livet ditt er innforstĂ„tt med hva denne nye jobben kommer til Ă„ kreve av deg. Å vĂŠre franchisetaker kan enten skape avstand eller et sterkere bĂ„nd med familien din. FĂ„ dem til Ă„ forstĂ„ hva du begir deg ut pĂ„, vis dem butikken din, og motiver dem til Ă„ bli med pĂ„ din reise. Ofte er franchise ett familieprosjekt og noe som familien som helhet kan vĂŠre stolte over.

Ønsker du Ă„ drive slik at du kan bestemme hele menyen selv, hvordan restauranten din skal se ut eller hvordan markedsfĂžringsstrategien skal vĂŠre? Da er kanskje ikke franchise noe for deg. Har du derimot alltid hatt en drĂžm om Ă„ vĂŠre selvstendig nĂŠringsdrivende, men vet ikke hvor du skal starte? Da kan franchise som arbeidsmodell vĂŠre “spot-on”. Utforsk litt i deg selv: hva er det som motiverer deg? Hvordan relaterer dette seg til konseptet du vurderer, og franchise som arbeidsmodell?

Til slutt er det viktig Ä ta for seg om du har de faktiske evnene til Ä drive en franchisebedrift. Har du kremmerÄnd, er en inspirerende leder og har troa pÄ konseptet? Da er du langt pÄ vei i hva som kreves av en franchisetaker. Er du kjent i bransjen du ser pÄ, eller kan du tilegne deg kunnskapen? Har du jobbet opp mot budsjetter og forstÄr Þkonomi? Er du selger typen? Noen ting kan lÊres, og spesielt hvis du lÊrer fort. Andre ting burde sitte fra start, og det kan vÊre lurt Ä gjennomgÄ dine styrker og svakheter fÞr du gir grÞnt lys.

Økonomiske krav

Som franchisetaker trenger du egenkapital for Ă„ kunne betale en “entrance-fee” og penger til Ă„ sette opp enheten/butikken din.

En “entrance-fee”, ogsĂ„ kalt “sign-on fee”, er det du betaler for Ă„ fĂ„ rettighetene til konseptet, og vil ogsĂ„ i noen tilfeller dekke opplĂŠringen din. Dette er en avgift alle franchisegivere har som blir betalt ved kontraktsignering. StĂžrrelsen pĂ„ denne varierer og i Dreamwork jobber vi med et stort spekter av konsepter med “entrance fee” helt fra 100.000 NOK opptil noen millioner.

SÄ kommer kostnadene knyttet til Ä sette opp enheten din. Her er det bygging av butikk hvis det er det du skal, varelager om du skal drive varehandel, og IT-komponenter du trenger for drift. Dette er ofte den stÞrste delen av kostnadene, og dette vil ogsÄ varierer fra konsept til konsept. Noen konsepter har krav pÄ 60-80 m2 pÄ lokalet, mens andre har store utsalgssteder med 400 m2 gulvareal. Alle konsepter har strenge krav til hvordan det skal se ut i butikken, og oppfyllelse av dette er en forutsetning ved inngÄelse av samarbeid.

Egenkapital behovet varierer derfor fra konsept til konsept, og fra lokasjon til lokasjon. StÄr du og vurderer Ä bli franchisetaker i et franchisesystem er dette noe av det fÞrste du mÄ bli informert om. Du kan gÄ i banken og begynne prosessen med finansiering, og vurdere den Þkonomiske risikoen. I tillegg er det samtidig viktig Ä gjennomgÄ franchisekontraktens forpliktelser til deg som franchisetaker. Vi i Dreamwork sÞrger alltid for Ä kvalitetssikre vÄre samarbeidspartnere. Du kan derfor vÊre trygg pÄ at du som franchisetaker ikke ender opp i en urimelig kontrakt.

Vil du bli franchisetaker

Hvordan bli franchisetaker?

I Dreamwork Retail jobber vi med spennende konsepter innenfor flere bransjer. Har du allerede bestemt deg for Ä bli franchisetaker eller er du bare nysgjerrig pÄ hvilke muligheter du har?

Ta kontakt med en rÄdgiver ved Ä sende oss en e-post.