Headhunter

Med hovedkontor i Oslo, leverer vi vĂ„re tjenester til kunder i hele landet. VĂ„re hodejegere er spesialister innen kommersielle stillinger og sĂžrger for at vi finner de rette talentene til din bedrift. Vi jobber proaktivt og benytter oss flittig av digitale verktĂžy for Ă„ komme i kontakt med de dyktigste kandidatene – ogsĂ„ de «passive sĂžkerne».

dreamwork-retail-emelie
Play Video

Chief talent sourcer: Eivind NamlĂžs forklarer hvordan Dreamwork jobber med rekruttering

Hva gjĂžr en headhunter?

Jobben til en headhunter, eller hodejeger som det kalles pÄ norsk, er Ä finne egnede kandidater til en stilling. Dette ogsÄ ofte uten at stillingen er utlyst.

Selve faget headhunting, handler om Ä oppsÞke og kontakte dyktige personer med hÞy kompetanse slik at bedrifter fÄr fylt spesifikke stillinger med de som er best kvalifiserte. I motsetning til rekruttering, er denne personen som blir headhuntet ofte allerede ansatt i andre bedrifter. Det vil si at den innleide hodejegeren fungerer som et bindeledd mellom bedriften og kandidaten slik at bedriften fÄr topptalenter pÄ plass raskt og effektivt.

Konsulentene vÄre har en mangfoldig yrkesbakgrunn innen kommersielle stillinger, og har jobbet mange Är med bÄde headhunting og rekruttering. Dette gjÞr at vi vet akkurat hva vi skal se etter i samsvar med dere, nÄr det kommer til personlige egenskaper, ambisjoner og profesjonell kompetanse. Samtidig har vi et omfattende nettverk med mange kontakter, og kjennskap til de beste innen kommersiell industri. VÄre konsulenter har jobbet mange Är med rekruttering og headhunting og har en sammensatt yrkesbakgrunn.

headhunter
dreamwork

Hvordan jobber Dreamwork med headhunting?

FÞrst og fremst starter vi med Ä kartlegge din bedrifts rekrutteringsbehov ved Ä utfÞre en behovsanalyse. Det bestÄr blant annet av at vi blant annet setter oss inn i hva dine fremtidsmÄl er, samt hva slags person du ser etter, slik at sÄ vi er sikre pÄ at vi finner rett person til din bedrift.  Deretter kartlegger vi hva som skal til for Ä lykkes i stilling, eventuelle utfordringer og hvordan dere mÄler suksess. Ut ifra dette vil vÄre hodejegere utarbeide en kandidat- og stillingsprofil, som jobbes nÞye med for Ä finne rett kandidat, fÞr intervjuprosessen starter. Alt etter hva vi har blitt enige om, kan disse gjÞres av oss eller dere, eller vi kan vÊre med dere. Dette handler litt med hvor komfortable dere er, og hva dere mÄtte Þnske. Uansett tar vi av oss det Ä forberede kandidaten pÄ detaljer og hva den kan forvente under intervjuprosessen, slik at den er mest mulig forberedt pÄ hva rollen innebÊrer og at deres bedrift og den potensielle kandidaten er en best mulig match.

Vi nevnte litt tidligere at vi spesialiserer oss hovedsakelig innen white-collar-stillinger, og det er Ä strebe etter Ä vÊre din beste samarbeidspartner, noe som kan vÊre utfordrende om vi skal fokusere pÄ alt. Derfor fokuserer vi kun pÄ disse fagomrÄdene. I tillegg sikrer dette oss, med vÄr lidenskap og nettverk, at vi holder oss godt oppdaterte innen fagomrÄdet og informert om de beste kandidatene i markedet.

NĂ„r bĂžr din bedrift velge headhunting?

SÄ, nÄr bÞr en bedrift velge headhunting? Som tidligere nevnt er altsÄ headhunting rettet mot spesialkompetanse og ofte kandidater som allerede er ansatt i en annen bedrift. Du kan derfor tenke pÄ hodejegere som talentspeidere - de bruker et bredt spekter av midler for Ä sÞke etter og identifisere den perfekte kandidaten. For oss i Dreamwork er det viktig Ä vÊre innovative og vi jobber derfor kontinuerlig for Ä vÊre fÞrst ute nÄr det kommer til nye og spennende mÄter Ä tenke pÄ. Dette sikrer deg de beste medarbeiderne. Ved da Ä bruke en headhunter fÄr du den mest ideelle kandidaten, eller kandidatene, levert direkte til deg. Du unngÄr dermed feilansettelser, noe som kan fÄ flere uheldige konsekvenser. For Ä oppsummere kort om headhuntere:

  • Headhuntere jobber proaktivt for Ă„ nĂ„ ut til de best mulige kandidatene, i stedet for Ă„ vente pĂ„ at de skal sĂžke.
  • De er ofte mer fokuserte i sin tilnĂŠrming, hvilket vil si at de setter sĂžkelys pĂ„ en stilling av gangen, slik at de kan finne den kandidaten som passer best til den spesifikke stillingen.
  • Hodejegere finner det rette talentet, uavhengig om de er allerede ansatt, aktive sĂžkere, og hvor de er – deretter fĂ„r de kandidaten interessert i stillingen.

bruker et verktĂžy som kalles Dreamwork Assessment, som analyserer soft skills. Soft Skills, eller myke ferdigheter, mĂ„ler ferdigheter som tilhĂžrer kandidatens personlighet. Ved Ă„ teste kandidaten pĂ„ denne mĂ„ten, henter vi ut et sett med rapporter som vi bruker til Ă„ skrive en analyse av kandidaten, som deretter brukes som basis i dybdeintervju. Dette gjĂžr ogsĂ„ at man fĂ„r et bedre bilde av kandidaten som en helhetlig person fĂžr man gjĂžr en eventuell ansettelse. Hvilket gjĂžr at dere som bedrift har bedre forutsetninger for Ă„ lykkes med rekrutteringen pĂ„ fĂžrste forsĂžk.‹ Hvis du er nysgjerrig pĂ„ hvordan rapportene ser ut kan du laste ned denne eksempelrapporten. Alle rĂ„dgiverne er sertifiserte i Ă„ bruke og tolke personlighetsanalysene (og eventuelle evnetester), med jevnlig kursing hos vĂ„r leverandĂžr.

headhunter nar

HÞres dette interessant ut, eller lurer du pÄ noe mer?

Det Ä finne det rette talentet er ikke alltid like enkelt, men det Ä bygge et sterkt team er nÞkkelen til suksess. Headhunterne vÄre i Dreamwork vet hvordan de skal finne den mest relevante og passende kandidaten for hver rolle og plassering.

HÞres dette ut som noe din bedrift trenger? Ta kontakt - sÄ kan vi snakkes nÊrmere