Mange kvier seg litt ekstra for å ansette nye selgere nå som landet stenges ned igjen, men det finnes måter å redusere risikoen på.
Mange av oss håpet at vi var gjennom det verste. De fleste virksomheter har måttet stramme inn beltet noen hakk i 2020, og nå som vi er inne i en ny periode med nedstengning er det nok flere der ute som lurer på hvordan de skal få fylt salgsstillingene de trenger, uten å ta en betydelig økonomisk risiko.
Gjennom bemanning kan vi faktisk ta en del av den risikoen for deg.
Sett bort arbeidsgiveransvaret til Dreamwork
Som vi har skrevet om tidligere, er kanskje den viktigste forskjellen på rekruttering og bemanning hvem som sitter med arbeidsgiveransvaret. Når du fyller en stilling via bemanning, er det bemanningsbyrået som teknisk sett er arbeidsgiveren. Det betyr at vi tar ansvar for utbetaling av lønn, pensjon, forsikringer, personalsamtaler og lignende.
Norge er et land med sterke rettigheter for arbeidstakere, så arbeidsgivere kan ikke bare si opp folk de ikke har råd til å betale lenger. Når bemanningsbyrået sitter på arbeidsgiveransvaret, betyr det at om du må la selgere gå, er det vårt ansvar å holde dem på lønningslisten.
Du kan altså få inn kompetansen du trenger, uten å binde deg til hele årsverk som du potensielt ikke har råd til å betale om ting virkelig går skeis. Bemanningsperioden kan være på bare noen måneder, og vi hjelper selgerne med å finne nye muligheter dersom du ikke lenger har plass til dem.
Slik kan du få inn det du trenger akkurat nå, uten å måtte sjanse på at situasjonen er den samme et halvt eller ett år fram i tid.
Bemanning kan fylle både enkle og kompliserte stillinger
Det er en vanlig misforståelse at bemanning hovedsakelig gjelder for enkle «starter»-stillinger, som for eksempel ufaglærte telefonselgere. Faktum er at du også kan få tak i høy, spesifikk kompetanse via bemanning.
Særlig gjelder dette for bemanningsbyråene som har skarpere fokus, og ikke forsøker å gjøre alt på én gang. I Dreamwork er det kun salg og salgsrelaterte stillinger som gjelder, så enten du trenger noen ekstra hoder til call-centeret, eller en key account manager som kan steppe inn snarest mulig, kan vi løse det for deg.
Selvsagt er det lettere å finne sistnevnte dersom du skal ansette fast, men det er nettopp derfor det er smart å ta kontakt med noen som jobber med bemanning og rekruttering på fulltid. Vi kjenner ofte allerede noen som kjenner noen.
Dersom du så mye som lurer på om dette kan være en løsning på problemene dine – ta kontakt med oss! Vi hjelper deg veldig gjerne med å komme gjennom denne vanskelige tiden i god behold.