Hva er onboarding?

Innen rekruttering og bemanning blir ordet «onboarding» brukt om handlingen av å introdusere en ny ansatt til bedriften.

 

Innen rekruttering og bemanning blir ordet «onboarding» brukt om handlingen av å introdusere en ny ansatt til bedriften. Onboarding spiller en essensiell rolle i å hjelpe dine nye medarbeidere å finne plassen i sin nye rolle og føle seg engasjert, motivert og selvsikker med deres nye ansvarsområder. Normalt sett varer en onboardingsprosess mellom noen få uker og noen måneder, avhengig av den spesifikke rollen.

 

Legg siste finpuss på rekrutteringsprosessen

En godt planlagt onboardingsprosess kan gjøre forskjellen på om en nyansatt føler seg overveldet eller uengasjert i deres nye jobbmiljø. Rekruttering burde ikke inkludere å finne den riktige kandidaten til stillingen, men også etter deres første dag på jobben.

En nøye og strukturert introduksjon til den nye posisjonen gjør at man unngår tidlig oppsigelse ved å tenne engasjementet og produktiviteten fra tidlig av.

 

Onboarding aktiviteter

Så hvilke onboardingsaktiviteter kan man gjøre?

  • Kontortur – bli kjent med kontorlokalene og hvor de andre ansatte sitter
  • Møte kolleger og teammedlemmer
  • Møte ledere og sjefer
  • Jobbtrening
  • Lære om fordeler
  • Bedrift og IT policy trening

For å få de beste tipsene på hvordan du kan forbedre onboardingsprosessen i din bedrift er det bare å fortsette å lese. Du vil også finne informasjon om våre verktøy, designet for å gjøre det siste steget i rekrutteringsprosessen strømlinjet og informativt.

 

Fordeler ved god onboarding

Dårlig onboarding er en dyr prosess. Det påvirker ikke bare dine ansatte, men det koster deg også som bedrift. Forskning utført av Glassdoor fant ut at organisasjoner med en sterk onboardingsprosess forbedrer hvor lenge nyansatte holder seg i bedriften med 82%, og produktiviteten med over 70%.

Dyr erstatning

Feilansettelser er dyrt, og en arbeidsgiver må bruke i gjennomsnittet 16-20% av den ansattes lønn for å erstatte den.

Produktiviteten opp

32% sa at de ville ha kommet raskere inn i rollen om de hadde klarere karrieremål og visste hva som behøvdes av dem.

Engasjementet opp

69% av ansatte har større sannsynlighet for å bli i en bedrift i mer enn tre år hvis de opplever en god onboarding.

Forpliktelse

En negativ onboardingsopplevelse resulterer i at nyansatte har dobbelt så stor sannsynlighet for å se etter nye muligheter.

Tips for onboarding av nyansatte

Første inntrykket teller

Du får bare en sjanse til å gjøre et førsteinntrykk så pass på at den første dagen deres er en de kommer til å huske.

Kultiver nye og varende relasjoner

Å starte en ny rolle kan være en skremmende opplevelse så pass på at dine nye rekrutter får møte så mange nye kolleger som mulig etter de har blitt ansatt.

Oppmuntre til bedre lederskap

Det å ha mer detaljert informasjon om nye ansatte gjør at sjefer kan gjøre mer informerte valg.

Vær konsistent

Å utvide prosessen gjennom det første året (og utover) med jevnlige berøringspunkter for å observere utviklingen og sette nye mål.

Sett forventningen tidlig og ofte

Unngå forvirring og øk engasjementet med å passe på at alle forstår det som er forventet av dem fra begynnelsen.

Bruk psykometrisk data

Vår onboardingsrapport tilbyr skreddersydd informasjon om hver enkelt nyansatt, hvilket betyr at lederen kan gi instruksjon som passer motivasjonen og behovene deres.

 

Vi i Dreamwork gjør onboarding enkelt

Vår onboardingsrapport bruker individets svar fra Dreamwork Assessment for å generere en rapport som skisserer deres foretrukne måte å jobbe på, inkludert styrker og motivasjon, så du kan gi dem den beste starten i sin nye rolle.

Onboardingsrapporten rådgir ledere hvordan de kan bruke individet styrker og preferanser på arbeidsplassen, basert på deres responser på personlighetstesten, for å maksimere deres ytelse og ansattengasjement. Det hjelper arbeidsgivere og ledere å få mest mulig fra deres ansatte, og hjelper dem å mer sømløst integrere dem inn i teamet, og hjelper deg å vise forpliktelsen til dem ved å gi dem en strukturert base for din onboardingsprosess.

Dette gir ledere onboardingsråd, skreddersydd til de individuelle behovene til den nyansatte. Rapporten kan både bli brukt som et verktøy for lederne selv, eller som et springbrett for diskusjon med den nye medarbeideren for å sette deres egne mål, og skissere hva du trenger fra dem.

Bloggartikkelen er originalt lagt ut på Clevry sin blogg med tillatelse fra dem. Vil du lese originalinnlegget på engelsk finner du dette her!