Slik har det siste året skapt en ny kategori av selgere

Som rekrutterere har vi i Dreamwork f√•tt et godt innblikk i konsekvensene av nedstengningene som har preget det siste √•ret. S√¶rlig de som jobber i servicen√¶ringen og reiselivsbransjen har virkelig f√•tt smake p√• konsekvensene ‚Äď og av naturlige √•rsaker v√¶rt ekstra aktive p√• jobbs√łkerfronten.

De har nok f√•tt oppleve en annen s√łkeprosess enn de var vant til ‚Äď og den er h√łyt sannsynlig endret for godt.

 

Digitale intervjuer er kommet for å bli

Mens mange yrker har blitt digitaliserte gjennom hjemmekontorb√łlgen, har det samme skjedd for selve jobbs√łkeprosessen. B√•de profesjonelle rekrutterere og bedrifter som intervjuer for egne stillinger, har n√¶rmest v√¶rt tvunget til √• legge om til videointervjuer.

Dette sparer rekruttererne for mye d√łdtid ‚Äď men kan gj√łre ting noe vanskeligere for s√łkerne. Det kreves trening av en litt annen muskel for √• fremst√• sympatisk over kamera, i forhold til fysiske m√łter. Med kortere tid til √• vise deg fram, og press om √• fremst√• saklig og effektiv fra f√łrste stund, kan det bli vanskeligere √• skille seg ut.

Mens fysiske intervjuer neppe er borte for godt, er det all grunn til √• tro at de vil bli mye hyppigere brukt ogs√• etter at all sosial distansering opph√łrer. De er rett og slett for effektive til √• gi slipp p√•. Dette er alts√• en kanal det l√łnner seg √• mestre f√łrst som sist.

 

En overflod av selgere fra andre yrker

Mens de best betalte proffselgerne har sittet relativt trygt i b√•ten, og kunnet jobbe hjemmefra via digitale salgsm√łter, har selgeryrkene med mindre krav til erfaring f√•tt langt flere om beinet. Vi snakker her om det s√•kalte ¬ęyoung professionals¬Ľ-segmentet.

I tillegg til de som alltid har √łnsket √• jobbe med salg, er det n√• mange som har jobbet i serviceyrker som tar kontakt med rekrutterere. Mens de siste √•rene har gitt en √łkning i stillinger som fylles ved at arbeidsgiveren selv tar kontakt (typisk via LinkedIn), er det nok mange som n√• har opplevd √• m√•tte s√łke mer aktivt selv ‚Äď ofte til stillinger de kjenner seg underkvalifiserte for.

Kortere intervjuer, flere konkurrenter, færre muligheter, og det til et yrke du ikke har all verdens erfaring i. Det er altså noen utfordringer for kandidatene der ute

Når det er sagt, kan vi allerede nå ane at de mer langsiktige virkningene vil være positive.

 

Arbeidsgivere f√•r √łynene opp for nye kandidater

Med den utvidede kandidat-poolen, er det bare naturlig at flere utradisjonelle kandidater har fått jobb som selgere. Og det vi ser er at flere arbeidsgivere begynner å legge fra seg noen fordommer om hvem som passer til jobben.

Det viser seg at ogs√• de som ikke har jobbet med opps√łkende salg tidligere, har verdifull erfaring fra for eksempel service-yrker, som hjelper med √• skape gode kunderelasjoner. Vi har selv v√¶rt vitne til at arbeidsgivere har f√•tt dyktige nye ansatte, som vil fortsette med salg, men som kanskje aldri hadde gitt det en sjanse om ikke pandemien hadde tvunget dem til et karrierebytte.

Antageligvis vil det gj√łre det lettere √• gjennomf√łre karrierebytte til salgsbransjen i fremtiden, n√• som arbeidsgiverne har f√•tt bevist hvor godt det kan fungere.

P√• den andre siden kan nok ogs√• bransjene som i dag sliter, √łnske mange arbeidstakere velkommen tilbake om et √•r eller to, som tar med seg verdifull l√¶rdom fra salgsbransjen. Det er neppe negativt √• ansette en servicearbeider som har l√¶rt seg √• tenke mer selgende og kommersielt.

Dette gir h√•p om at selv en forferdelig turbulent periode for n√¶ringslivet har positive f√łlger p√• sikt. Vi √łnsker alle de nye selgerne hjertelig velkommen til en spennende bransje.

Arbeidsgivere f√•r √łynene opp for nye kandidater

Lurer du på hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nå oss på post@dreamwork.no eller per telefon på +47 24 02 20 32!

Eivind Naml√łs

Eivind Naml√łs

Chief Talent Sourcer - Dreamwork
Linkedin