Feilansettelse ‚Äď hva er konsekvensene?

Ingen bedriftseier √łnsker √• ansette feil. Ikke bare fordi de trenger √• finne en erstatning senere, men ogs√• fordi en feilansettelse er sv√¶rt kostbart for virksomheten.

Ved en feilansettelse bruker man gjerne tid og ressurser p√• √• fors√łke √• tilpasse arbeidsoppgaver eller organisasjonen til den nye ansatte. Fremfor √• la medarbeideren ‚Äúg√•‚ÄĚ, vil du trolig bruke tid og penger p√• intern/ekstern oppl√¶ring samt kontinuerlig oppf√łlging under pr√łvetiden.

Til slutt kan han eller hun kanskje bli en velfungerende medarbeider for din bedrift, men det er også en sjanse for at han eller hun ikke vil utvikle seg tilstrekkelig for å passe til stillingen.

Produktivitetskostnader

Mens du og dine ledere bruker tid på å integrere og omskolere den nye medarbeideren, eller håndtere personlighetskonflikter mellom denne og andre ansatte, vil din virksomhet lide.

All tiden som brukes p√• den nye medarbeideren, p√•virker produktiviteten. Mellom tretti og nitti prosent av finansansvarlige, i f√łlge av¬†Robert Half¬†International, sa at feilansettelser hadde kostet dem produktivitet. 11 prosent sa at d√•rlig utleie resulterte i f√¶rre salg. De sa ogs√• at veiledere bruker 17 prosent av sin tid ‚Äď som er omtrent en dag i uken ‚Äď til √• administrere den feilansatte.

Finansielle kostnader

Du betaler ikke bare en l√łnn til en ansatt som kanskje ikke utf√łrer det som er forventet av han/henne, men du kan ogs√• risikere √• betale for ekstra oppl√¶ring. Hvis du ender med √• la medarbeidern g√•, kan du v√¶re ansvarlig for sluttvederlag, for ikke √• nevne kostnadene du vil p√•dra deg for √• utf√łre etter en erstatning.

I unders√łkelsen gjort av Robert Half, har 41 prosent av ledere og HR-fagfolk, som har gjort en feilansettelse, estimert at de √łkonomiske kostnadene av feilansettelsen har resultert i betydelige av tapte inntekter.

US Department of Labor ansl√•r at kostnaden for feilansettelser kan utgj√łre hele 30 prosent av den ansattes potensielle √•rsinntekter.

Ansattes moralkostnader

Mens du bruker tid og penger p√• √• fors√łke √• rette feilen din med ansettelsen, kan resten av teamet ditt bli misforn√łyd eller umotiverte.

Det er vanskelig √• holde et h√łyt tempo n√•r et lagmedlem krever s√• mye oppmerksomhet, eller n√•r det¬†drar ned resten av teamet. 95% av de √łkonomiske lederne, i f√łlge Robert Half International, sa at det √• gj√łre en feilansettelse p√•virker lagets moral, og 35 prosent sier at en feilansettelse har stor innflytelse p√• ansattes moral.

I de fleste tilfeller vil en d√•rlig ansettelse ikke¬†mottas godt hos andre¬†ansatte i bedriften,¬†noe som kan medf√łre ytterligere problemer for teamets samarbeidsevne.

Omd√łmmekostnader

I dagens digitale verden er jobbs√łkere koblet til informasjon 24/7, og kan enkelt finne ut hva som fungerer og ikke fungerer i din bedrift. Hvis du har gjort en feilansettelse, b√łr du overv√•ke omd√łmmet ditt n√łye for √• sikre at denne personen ikke for√•rsaker en d√•rlig opplevelse for resten av laget ditt.

I stedet for √• risikere alt dette ved √• gj√łre en feilansettelse, m√• du ta deg god tid neste gang du har behov for √• rekruttere, og s√łrge for at du f√•r ansetter den riktige personen til stillingen. Overv√•k ditt online-omd√łmme n√łye for √• se hva andre har sagt om arbeidsmilj√łet ditt, og v√¶r √¶rlig over hva bedriften din trenger √• jobbe med under intervjuprosessen.

S√łrg ogs√• for at du forvalter forventninger, slik at nyansatte ikke finner skjeletter i skapet n√•r de begynner √• jobbe for deg.

Lurer du på hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nå oss på post@dreamwork.no eller per telefon på +47 24 02 20 32!

Martin Buer

Martin Buer

CHRO - Dreamwork
Linkedin