3D-printer pÄ HR-avdelingen: Slik kloner du din beste medarbeider

Har du noen gang Þnsket at du kunne klone den beste selgeren pÄ arbeidsplassen? Denne rekrutteringsteknikken gjÞr det mulig.

Sliter du med Ă„ avgjĂžre hvilke kandidater du burde lete etter?

Har du allerede noen som presterer godt i jobben, kan det vĂŠre fristende Ă„ rett og slett ansette kandidaten som gir deg lignende vibber i jobbintervjuet. Men – «vibber» er sjelden det mest pĂ„litelige kriteriet. FĂžrsteinntrykket kan bedra.

For Ä virkelig kunne «klone» toppselgeren eller teamlederen pÄ arbeidsplassen, mÄ du finne ut hvilke evner og personlighetstrekk som faktisk gjÞr dem sÄ gode.

Finn ut hva som gjÞr den beste best

Dersom du Þnsker Ä kopiere bedriftens beste medarbeider, har du faktisk allerede kommet lenger enn de fleste. Et av de vanligste feilgrepene nÄr du utlyser en stilling, er Ä be om alle positive kvaliteter pÄ én gang. Ettersom det perfekte mennesket (dessverre) ikke eksisterer, er det bedre Ä ta utgangspunkt i en person som faktisk finnes.

Men – alle karaktertrekk er ikke skapt like. Det er definitivt noen aspekter ved din beste medarbeider som er mer avgjĂžrende for suksessen enn andre. For Ă„ definere disse, anbefaler vi at du gjĂžr to ting:

  • Bruk en pĂ„litelig personlighetsanalyse
  • Ta en grundig samtale med medarbeideren

Bruk en pÄlitelig personlighetsanalyse

Personlighetspsykologi er et veldig spennende felt, og det finnes flere modeller som brukes til Ä kvantifisere noe sÄ uhÄndgripelig som et menneskes personlighet. Noen av de mest kjente er Femfaktormodellen og MBTI.

I Dreamwork benytter vi oss av et psykometrisk verktÞy med nesten 30 Ärs historie, Dreamwork Assessment (tidligere kalt Psycruit), som deler personligheten inn i fem hovedkategorier (med flere underkategorier) basert pÄ det som er mest relevant i et jobbperspektiv.

Hovedkategoriene er:

  • Mellommenneskelig side
  • Tankesett
  • Emosjonell side
  • Motivasjon
  • Kultur

Gjennom mĂ„lingen kan du finne ut hvor din beste medarbeider har tydeligst utslag – noe som kan gi en god pekepinn pĂ„ hvorfor han eller hun utmerker seg. Kanskje har ikke din beste selger noe voldsomt utslag pĂ„ ekstroversjon, men viser seg Ă„ vĂŠre usedvanlig god pĂ„ struktur eller stressmestring.

Et godt rÄd er at dersom du har flere gode medarbeidere (noe vi hÄper du har!) i lignende stillinger, burde du mÄle alle sammen. Det gir deg mulighet til Ä se hvilke likheter de har, og dermed finne fellesnevnere for dine beste ansatte.

 

Ta en grundig samtale med medarbeideren

Etter at du har gÄtt kvantitativt til verks, burde du fÞlge det opp med en kvalitativ samtale. Ikke bare se pÄ resultatene fra personlighetsanalysen, men bruk dem som utgangspunkt for en videre diskusjon.

Ta en prat pÄ tomannshÄnd med den eller de du Þnsker Ä «klone», og spÞr dem direkte hva som gjÞr dem gode i jobben sin. Er de gode pÄ det de gjÞr, har de antakeligvis ogsÄ mye innsikt i hvorfor. SpÞr ogsÄ om det er ting ved arbeidsmiljÞet som tilrettelegger for suksessen deres; dersom du ansetter dyktige folk som ikke passer med resten av kulturen, er det ikke sikkert de vil prestere like godt.

PĂ„ bakgrunn av analysen og samtalene vil du nĂ„ forhĂ„pentligvis ha en god formening om hva du ser etter. Definer 3–5 trekk som har utmerket seg, og bruk dem som utgangspunkt for en konkret kravspesifikasjon.

Neste skritt er Ă„ skrive en god stillingsutlysning.

Skriv en kravspesifisert stillingsutlysning

NÄ som du vet hva du vil ha, trenger du Ä tiltrekke deg noen som oppfyller profilen. GjÞr ditt beste for Ä vektlegge det du har kommet fram til gjennom kravspesifikasjonen, og unngÄ Ä lasse pÄ med mange bonuskrav.

Her er det viktig at du ikke bare ber om visse evner i klartekst, men ogsÄ utformer en annonse som vil appellere til den typen kandidat du er ute etter. Vektlegger de humor pÄ arbeidsplassen, forsÞk Ä vÊre litt morsom. Er de opptatt av fleksibilitet, vis at arbeidsplassen er i stand til Ä tilpasse seg deres behov. Ønsker du deg de rette kandidatene, mÄ du vise at du kan tilby dem det de ser etter i en arbeidsplass.

Du vil kanskje vÊre fristet til Ä legge stor vekt pÄ utdanning og erfaring, men overraskende nok gir de to variablene aller lavest indikasjon pÄ hvordan kandidaten vil prestere i jobben. TÞr Ä stole pÄ funnene du har gjort, og gjÞr dem til de viktigste utvelgelseskriteriene.

 

VĂŠr objektiv og analytisk i intervjuet

De fleste som har brukt personlighetsanalyser i jakt pÄ kandidater, har nok fÞrst og fremst brukt den i forbindelse med intervjuet. Ofte blir det brukt som et aller siste tiltak, etter at du allerede har plukket ut noen ledende kandidater.

Vi anbefaler at du starter i motsatt ende. Du kan godt ta noen korte, uformelle intervjuer i forkant for Ä sile ut helt Äpenbart uaktuelle kandidater. Etter det burde alle gÄ gjennom den samme testingen, fÞr du intervjuer i dybden.

Dette lar deg identifisere vesentlige trekk ved kandidatene, som ikke nÞdvendigvis kommer frem i en intervjusetting. Det hjelper deg med Ä skape en mer logisk og kunnskapsbasert tilnÊrming til Ä velge kandidater, i stedet for at du ender opp med den som er best til Ä selge seg inn pÄ jobbintervju.

NÄr du fÞlger opp analysen med et mer omfattende intervju (Dreamwork Assessment vil gi deg forslag til intervjuspÞrsmÄl) mÄ du passe pÄ to ting:

  • Still alle kandidatene de samme spĂžrsmĂ„lene, slik at det blir lett Ă„ mĂ„le dem opp mot hverandre.
  • VĂŠr hard pĂ„ Ă„ prioritere kvalitetene du har definert som viktige, uavhengig av hvem du fĂ„r best tone med i intervjuet.

Kloning er ikke en kunst, men en vitenskap. Skal du lykkes, er du nÞdt til Ä vÊre objektiv, og ikke la deg pÄvirke altfor mye av ytre faktorer.

Last ned gratis verktoy

Lurer du pÄ hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nÄ oss pÄ post@dreamwork.no eller per telefon pÄ +47 24 02 20 32!

Martin Buer

Martin Buer

CHRO - Dreamwork
Linkedin