Onboarding 2.0

hvorfor er onboarding viktig

En fremtidsrettet rekrutteringsprosess er mer enn Ă„ velge ut rett kandidat, og prosessen tar ikke slutt kun fordi en ny person blir ansatt. Onboardingsfasen er et utmerket tilfelle for en organisasjon og gjĂžr et langvarig inntrykk pĂ„ nye medarbeidere, skape et hĂžyt engasjement og styrke bildet av arbeidsgiveren – eller pĂ„ lang sikt skade det.

En onboardingsprosess av hÞy kvalitet er mer enn en tradisjonell introduksjon til arbeidsoppgavene, og Ä gÄ igjennom organisasjonspraksisen. Onboarding er en helhetsprosess, utformet for Ä fÄ inn en ny medarbeider i miljÞet, introdusere ham eller henne til organisasjonskulturen og passe pÄ at han eller hun er oppdatert med sitt ansvar pÄ jobben. En onboarding bÞr minst ta et par mÄneder, avhengig av situasjonen, og helst var enda lengre.

Hvorfor investere i onboardingsprosessen?

Hvorfor investere i onboardingsprosessen

Engasjere nye medarbeidere

Uten en grundig og strukturell onboardingsprosess kan en ny medarbeider kjenne seg usikker og bortglemt, hvilket svekker engasjementet og konsekvensen kan bli at medarbeideren begynner Ä lete etter nye karrieremuligheter et annet sted. Medarbeidere som blir engasjert i sitt arbeid fra dag 1 derimot, ser sin fremtid i bedriften og ser frem mot et arbeid mot de samme mÄlene. IfÞlge en studie fra Wynhurst-gruppen skjer 22% av turnoveren i lÞpet av de fÞrste 45 dagene, sÄ ansettelsesstarten er veldig viktig for den ansattes engasjement. Studien viser ogsÄ at 69% av de ansatte er mer sannsynlig Ä bli i selskapet i tre Är hvis de hadde en positiv onboardingsprosess.

Øk produktiviteten

Det tar vanligvis omtrent mellom seks og Ätte mÄneder, noen ganger mer, for at en ny ansatt skal nÄ full produktivitet. SelvfÞlgelig pÄvirkes produktiviteten av mange faktorer, men med en god onboardingsprosess gjÞr det mulig Ä hjelpe nye medarbeidere i gang raskere og derfor redusere tiden for Ä nÄ full produktivitet. Organisasjoner med en strukturert onboardingsprosess ser opptil 54% stÞrre produktivitet blant nye ansatte.

Redusere turnover

Medarbeiderne er den viktigste ressursen og konkurransefaktoren i en organisasjon. Dette er en ganske oppbrukt og klisje frase, men det er fortsatt sant. En viss turnover er naturlig, men for hÞy turnover er et stort problem pÄ mange omrÄder og blir veldig dyrt. Rekruttering krever mye ressurser og nÄr man finner rett person for sine ledige stillinger vil man naturligvis holde fast ved dem. Den beste mÄten Ä holde fast pÄ bra medarbeidere er Ä vise dem takknemlighet og skape muligheter for personlig utvikling og vekst. Ved Ä investere i onboarding, kommuniserer arbeidsgiveren at han eller hun er engasjert i den ansatte og bryr seg om deres utvikling. IfÞlge en studie utfÞrt av Glassdoor Þker en god onboardingsprosess sjansene for at en nyansatt blir i selskapet med 82%.

Styrke imaget av arbeidsgiveren

Det fÞrste inntrykket kan bare gjÞres en gang. Starten som en nyansatt fÄr i organisasjonen kan ha en betydelig innvirkning pÄ trivsel og ytelse. Bildet av den nye organisasjonen er skapt i lÞpet av de fÞrste ukene og mÄnedene. En god onboarding kommuniserer at organisasjonen er godt styrt, at de ansatte har klare mÄl og at de fokuserer pÄ utvikling. Alt dette bygger en god medarbeideropplevelse og styrker arbeidsgiverimaget.

Hvordan kan jeg forbedre onboardingsprosessen?

Onboarding

Begynn tidlig

Utnytt tiden mellom arbeidskontrakten blir skrevet og den ny ansatte starter. Det er en god ide Ä ta seg av alle administrative saker som kan gjÞres fÞr den nye medarbeideren starter. PÄ denne mÄten, nÄr personen begynner, kan man fokusere pÄ det viktige. Gjennom Ä holde kontakten og svare pÄ spÞrsmÄl allerede fÞr den ansatte starter, viser selskapet sin takknemlighet og fÄr den ansatte til Ä fÞle seg verdsatt og velkommen.

Sett opp tydelige mÄl

UnngÄ uklarheter og mangel pÄ engasjement ved Ä sette klare mÄl for nye ansatte sÄ tidlig som mulig. Dette vil sikre at de er klar over hva som forventes av dem og tidsrammen som resultatene forventes levert.

Bygg nye relasjoner

Det Ä komme til en ny arbeidsplass kan vÊre litt skummelt. ForsÞk derfor Ä passe pÄ at den nyansatte treffer sÄ mange nye kolleger som mulig etter de har begynt og de vet hvem de skal henvende seg til ved spÞrsmÄl. Det er en god ide Ä gi den nyansatte en «buddy» fra bedrifter som har jobbet der en stund. Denne kan personen vende seg til ved spÞrsmÄl og tanker, samtidig som det hjelper den nyansatte med Ä komme inn i organisasjonskulturen og praksis.

Dra nytte av psykometrisk data

Ved Ă„ bruke psykometrisk data ved en onboarding Ă„pnes dĂžren til en effektiv og individuell prosess. VĂ„r onboarding-rapport gir tilpasset informasjon om hver ny medarbeider, hvilket hjelper lederen Ă„ individuelt guide hver og en gjennom sine styrker.

Dreamwork Assessment Onboarding-rapport

Dreamworks onboarding-rapport er et praktisk verktÞy for Ä individuelt lederskap laget for veiledere. Rapporten bygger pÄ svarene ut ifra en persons personlighetsvurdering og gir verdifulle tips om hvordan man hjelper nye medarbeidere med Ä nÄ sitt fulle potensiale raskere. Rapporten hjelper veilederen Ä bli kjent med nye teammedlemmer raskere pÄ et dypere plan, samt Ä guide hver enkelt gjennom sine styrker. Med rapporten engasjerer du nye medarbeidere effektivt, lÊre deg hva som motiverer dem og Þker ditt teams produktivitet. Onboardingsrapporten er alltid en del av servicepakken i Dreamwork Assessments personlighetsanalyser.

Bloggartikkelen er originalt lagt ut pÄ Clevry sin blogg med tillatelse fra dem. Vil du lese originalinnlegget pÄ svensk finner du dette her!

Lurer du pÄ hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nÄ oss pÄ post@dreamwork.no eller per telefon pÄ +47 24 02 20 32!

Martin Buer

Martin Buer

CHRO - Dreamwork
Linkedin