Ny gullalder for regnskapsbransjen

en person som skriver pÄ pcen om utviklingen av regnskapsbransjen

Det er pÄ tide Ä ta diskusjonen om digitalisering og endringen av regnskapsbransjen til neste nivÄ. Endringene Äpner opp for nye muligheter for virksomheten som helhet og utvikling i regnskapmedarbeidernes rolle. For Ä utnytte mulighetene mÄ regnskapsbyrÄene kunne levere mer enn de tradisjonelle oppgavene.

Ser man nÊrmere pÄ det har moderniseringen fÞrt regnskapsbransjen over pÄ skybaserte lÞsninger hvor kvitteringene sendes direkte inn i systemet og regnskapet lagres digitalt. AltsÄ en positiv endring.

Det er noen som mener at regnskapsfĂžreryrket derfor vil forsvinne i takt med utviklingen. Er det en voksende bekymring?

Den nye regnskapsmedarbeideren

Den nye regnskapsmedarbeideren

De tradisjonelle oppgavene til regnskapsfÞreren har vÊrt bÄde manuelle og rutinepregede. NÄr disse oppgavene automatiseres er det ingen tvil om at de oppgavene som regnskapsfÞreren tradisjonelt har gjort, nÄ er i ferd med Ä forsvinne.

Men Ä mÞte kunden, forstÄ deres utfordringer og veilede de til Ä ta lÞnnsomme beslutninger kan ikke automatiseres, og nettopp dette skaper muligheter for bransjen. Kunderelasjoner bygges ikke alene pÄ tallfÞringer, en viktig del i relasjonen er det mellommenneskelige. NÄr regnskapsfÞrerne nyter godt av tidsbesparelsene digitaliseringen gir, kan de bruke tiden pÄ mer krevende oppgaver som Þkonomisk rÄdgivning og rÄd i forhold til daglig drift. AltsÄ jobbe mer strategisk med hver enkelt kunde og hjelpe dem med Ä jobbe smartere og ta bedre beslutninger for driften sin.

Regnskapsmedarbeideren inntar rollen som Þkonomisk rÄdgiver

Den nye regnskapsmedarbeideren

Regnskap har ikke bare blitt enklere for regnskapsfÞreren, men ogsÄ for kundene deres. NÄr kundene i tillegg opplever at regnskapsfÞrerens tradisjonelle oppgaver erstattes av teknologi, endrer det forventningene deres til regnskapsbransjen.

Uansett endring vil kompliserte kompetansekrevende oppgaver bestÄ og trenger Ä utvikles videre for Ä kunne mÞte de nye forventningene til bedriften din.

Det ligger et uforlÞst potensial for regnskapsfirmaer i rÄdgivning, konsulenttjenester og proaktiv relasjonsbygging. TallforstÄelse, kunnskap om komplekse regler og evnen til Ä analysere tallene til konkrete beslutninger gjÞr regnskapsfÞrere til en optimal sparringspartner for bedrifter. Det ideelle er at kunden tar kontakt med dine regnskapsmedarbeidere for Ä fÄ rÄd, uansett hvilken problemstilling kunden har.

Riktig bemanning handler om hele mennesket

Riktig bemanning handler om hele mennesket

For Ă„ lykkes med dette kreves det i tillegg kompetanse innen omrĂ„der som tradisjonelt sett kanskje ikke forbindes med rollen til en regnskapsfĂžrer. Her er det behov for mennesker med tilpasningsevne, riktige personlighetstrekk, ferdigheter og evner. Regnskapsmedarbeideren i dag mĂ„ kunne bygge relasjon til kunden, foreslĂ„ lĂžsninger og uoppfordret foreslĂ„ prosessforbedringer som gjelder mest effektiv bruk av systemene ut ifra kundens ståsted.

Ved Ä sette seg inn i kundens situasjon og arbeidsmetoder kan regnskapsmedarbeideren optimalisere integrasjoner og fileksporter fra kundens systemer som gjÞr jobben mer effektiv, kan den rette regnskapsmedarbeideren posisjonere seg som en god rÄdgiver ovenfor kundene sine. Uten at det gÄr pÄ bekostning av verken kvaliteten eller viktigheten av et riktig fÞrt regnskap.

Den stÞrste utfordringen digitaliseringen har fÞrt til i regnskapsbransjen er tilpasningsevnen til forventningene hos kunden. Det er et stort gap mellom Ä analysere og fÞre tall til sosiale sammenkomster og tettere samarbeid med kunden. Veien videre er Ä satse mer pÄ kundetilfredshet, det er den nye KPIŽn.

Lurer du pÄ hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nÄ oss pÄ post@dreamwork.no eller per telefon pÄ +47 24 02 20 32!

Maria Katarina Cederbrand

Maria Katarina Cederbrand

Marketing Manager - Dreamwork
Linkedin