Hva er onboarding?

hva er onboarding

Innen rekruttering og bemanning blir ordet «onboarding» brukt om handlingen av Ä introdusere en ny ansatt til bedriften.

 

Innen rekruttering og bemanning blir ordet «onboarding» brukt om handlingen av Ä introdusere en ny ansatt til bedriften. Onboarding spiller en essensiell rolle i Ä hjelpe dine nye medarbeidere Ä finne plassen i sin nye rolle og fÞle seg engasjert, motivert og selvsikker med deres nye ansvarsomrÄder. Normalt sett varer en onboardingsprosess mellom noen fÄ uker og noen mÄneder, avhengig av den spesifikke rollen.

 

Legg siste finpuss pÄ rekrutteringsprosessen

En godt planlagt onboardingsprosess kan gjÞre forskjellen pÄ om en nyansatt fÞler seg overveldet eller uengasjert i deres nye jobbmiljÞ. Rekruttering burde ikke inkludere Ä finne den riktige kandidaten til stillingen, men ogsÄ etter deres fÞrste dag pÄ jobben.

En nÞye og strukturert introduksjon til den nye posisjonen gjÞr at man unngÄr tidlig oppsigelse ved Ä tenne engasjementet og produktiviteten fra tidlig av.

 

Onboarding aktiviteter

SĂ„ hvilke onboardingsaktiviteter kan man gjĂžre?

  • Kontortur – bli kjent med kontorlokalene og hvor de andre ansatte sitter
  • MĂžte kolleger og teammedlemmer
  • MĂžte ledere og sjefer
  • Jobbtrening
  • LĂŠre om fordeler
  • Bedrift og IT policy trening

For Ä fÄ de beste tipsene pÄ hvordan du kan forbedre onboardingsprosessen i din bedrift er det bare Ä fortsette Ä lese. Du vil ogsÄ finne informasjon om vÄre verktÞy, designet for Ä gjÞre det siste steget i rekrutteringsprosessen strÞmlinjet og informativt.

 

Fordeler ved god onboarding

DÄrlig onboarding er en dyr prosess. Det pÄvirker ikke bare dine ansatte, men det koster deg ogsÄ som bedrift. Forskning utfÞrt av Glassdoor fant ut at organisasjoner med en sterk onboardingsprosess forbedrer hvor lenge nyansatte holder seg i bedriften med 82%, og produktiviteten med over 70%.

Dyr erstatning

Feilansettelser er dyrt, og en arbeidsgiver mÄ bruke i gjennomsnittet 16-20% av den ansattes lÞnn for Ä erstatte den.

Produktiviteten opp

32% sa at de ville ha kommet raskere inn i rollen om de hadde klarere karrieremÄl og visste hva som behÞvdes av dem.

Engasjementet opp

69% av ansatte har stÞrre sannsynlighet for Ä bli i en bedrift i mer enn tre Är hvis de opplever en god onboarding.

Forpliktelse

En negativ onboardingsopplevelse resulterer i at nyansatte har dobbelt sÄ stor sannsynlighet for Ä se etter nye muligheter.

Tips for onboarding av nyansatte

FĂžrste inntrykket teller

Du fÄr bare en sjanse til Ä gjÞre et fÞrsteinntrykk sÄ pass pÄ at den fÞrste dagen deres er en de kommer til Ä huske.

Kultiver nye og varende relasjoner

Å starte en ny rolle kan vĂŠre en skremmende opplevelse sĂ„ pass pĂ„ at dine nye rekrutter fĂ„r mĂžte sĂ„ mange nye kolleger som mulig etter de har blitt ansatt.

Oppmuntre til bedre lederskap

Det Ă„ ha mer detaljert informasjon om nye ansatte gjĂžr at sjefer kan gjĂžre mer informerte valg.

VĂŠr konsistent

Å utvide prosessen gjennom det fĂžrste Ă„ret (og utover) med jevnlige berĂžringspunkter for Ă„ observere utviklingen og sette nye mĂ„l.

Sett forventningen tidlig og ofte

UnngÄ forvirring og Þk engasjementet med Ä passe pÄ at alle forstÄr det som er forventet av dem fra begynnelsen.

Bruk psykometrisk data

VĂ„r onboardingsrapport tilbyr skreddersydd informasjon om hver enkelt nyansatt, hvilket betyr at lederen kan gi instruksjon som passer motivasjonen og behovene deres.

 

Vi i Dreamwork gjĂžr onboarding enkelt

VÄr onboardingsrapport bruker individets svar fra Dreamwork Assessment for Ä generere en rapport som skisserer deres foretrukne mÄte Ä jobbe pÄ, inkludert styrker og motivasjon, sÄ du kan gi dem den beste starten i sin nye rolle.

Onboardingsrapporten rÄdgir ledere hvordan de kan bruke individet styrker og preferanser pÄ arbeidsplassen, basert pÄ deres responser pÄ personlighetstesten, for Ä maksimere deres ytelse og ansattengasjement. Det hjelper arbeidsgivere og ledere Ä fÄ mest mulig fra deres ansatte, og hjelper dem Ä mer sÞmlÞst integrere dem inn i teamet, og hjelper deg Ä vise forpliktelsen til dem ved Ä gi dem en strukturert base for din onboardingsprosess.

Dette gir ledere onboardingsrÄd, skreddersydd til de individuelle behovene til den nyansatte. Rapporten kan bÄde bli brukt som et verktÞy for lederne selv, eller som et springbrett for diskusjon med den nye medarbeideren for Ä sette deres egne mÄl, og skissere hva du trenger fra dem.

Bloggartikkelen er originalt lagt ut pÄ Clevry sin blogg med tillatelse fra dem. Vil du lese originalinnlegget pÄ engelsk finner du dette her!

Lurer du pÄ hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nÄ oss pÄ post@dreamwork.no eller per telefon pÄ +47 24 02 20 32!

Martin Buer

Martin Buer

CHRO - Dreamwork
Linkedin