En HR- avdeling er nyttig for alle bedrifter. En HR-avdeling består av personer som er ansvarlige for bland annet å finne kandidater, ta inn de best kvalifiserte søkerne og vidreutvikle disse.
Taktikken HR-avdelinger bruker til å rekruttere og beholde ansatte er alltid i endring, og det synes å være nye trender hvert år. Ved å måle medarbeideropplevelsen, kan organisasjoner spore effektiviteten av deres HR-initiativer, og hjelpe bedriften med å forstå om tiltakene har vært effektive, sier Rachel Barker – ansattserfaringsleder hos Qualtrics.
Barker og Elaine Varelas, administrerende partner hos Keystone Partners, har delt fire store HR-trender for 2018, og hvilke endringer selskap bør se på fremover.
1. Fokuset vil skifte fra hyppig tilbakemeldinger til riktig tilbakemelding, til rett tid.
I mange år har HR-verdenen hørt om behovet for hyppigere tilbakemeldinger, sier Barker. Selvom denne tilnærmingen er nødvendig, er den ikke tilstrekkelig i seg selv. Nøkkelen til å åpne gode medarbeideropplevelser, er å levere riktig tilbakemelding, til rett tid. Hvis organisasjoner kan bygge effektive programmer for å samle inn og distribuere tilbakemeldinger på kritiske kontaktpunkter av arbeidsstukturen, vil forretningsledere få dataene de trenger for å påvirke en reell forandring i bedriften, sier Barker.
2. Employer branding vil være avgjørende
Kandidater har tilgang til flere informasjonskanaler enn noen gang. Med plattformer som Glassdoor, LinkedIn og Monster har innsikten til bedrifter blitt stor, forteller Barker. Dette betyr ikke at det «bare» er kandidater som «intervjuer» organisasjonene, men at organisasjoner må trå til litt ekstra for å finne riktige kandidater.
Barker påpeker at kandidatreaksjonsundersøkelser, og pågående tilbakemelding fra ansatte, kan hjelpe HR å forstå hvordan de kan bygge et eksepsjonell Employer Branding og tiltrekke, ansette og beholde de beste kandidatene. Men de må også finne måter å markedsføre merkevaren på som skal leveres til et bredt, eksternt publikum for å bygge en sikker talentpipeline og tiltrekke de riktige menneskene til organisasjonen.
3. Top-down åpenhet vil bli enda viktigere.
Mens mediene har avdekket problematiske kulturer, som har ført til at noen selskaper krasjer og brenner, har andre selskaper klart vist sitt lederskap når de diskuterer gode internkulturer som ga dem muligheten til å vinne frem i konkurransen, sier Varelas.
«En anerkjennelse av betydningen av synlighet, kombinert med hastigheten på informasjonsdeling, både bra og dårlig, via sosiale medier har ført til at HR har evnet å påvirke C-suite til å ta en svært synlig rolle når det gjelder å sette opp internkultur, omdirigere internkultur og mestere denne kulturen for å drive organisatorisk suksess»,fortalte hun til Business News Daily.
4. Millenniumsgenerasjonen vil flytte inn i C-suite, og generasjonsledelsen vil bli mer blandet enn noensinne.
Ettersom mange i millenniumsgenerasjonen beveger seg inn i midten av 30-årene, beveger de seg inn i C-suiten i stort antall, hvor de tar med seg sin unike kompetanse, verdier og forretningsstil, ifølge Varelas. For ikke å nevne at i løpet av sin karriere har de har jobbet med Gen Xers, boomers og traditionalister.
«Millenniums-generasjonen anerkjenner at deres økonomi, juss og HR-team, samt linje lederskap, kommer fra en generasjon med nødvendig kompetanse», sier Varelas. «Ettersom antallet i millenniumsgenerasjonen fortsetter å vokse i arbeidsmarkedet, og den aldrende arbeidsstyrken trenger og / eller ønsker å jobbe lengre, vil vi se en migrasjon av boomere og traditionalister til prosjekter og rådgivende entreprenørroller.»
Ta HR-avdelingen inn i fremtiden
Barker sier ikke at du skal forandre organisasjonen din over natten, men hun oppfordrer deg til å begynne med det grunnleggende. Måle og reagere på tilbakemeldinger, og øke kommunikasjonen med de ansatte om deres fremgang og opplevelser. Derfra sier hun at du kan samle mer data ved å bygge medarbeiderprofiler, som vil lede strategisk HR og beslutningstaking til et høyt nivå.
«Om du fanger denne tilbakemeldingen, skaper du et team og en plan som vil skape en langsiktig medarbeideropplevelse og et program for god infrastruktur», sier Barker. «Medarbeiderne befinner seg nå i en teknologi- og data-drevet verden, og når arbeidsgivere ikke tilbyr gode arbeidsplasser og opplevelser som reflekterer den verden vi lever i, vil medarbeiderne se til andre steder for karriereutvikling.»