Hva skaper god onboarding (og hvordan fÄ det til fra hjemmekontoret)?

Å gi nyansatte en god start er ikke sĂ„ vanskelig som du tror, selv om alle jobber hjemmefra.

Å finne rett person til stillingen, er bare halve jobben. Et klassisk feilgrep er Ă„ bruke bĂ„de store summer og mye tid pĂ„ Ă„ rekruttere, for deretter Ă„ ikke gi den nyansatte en god nok introduksjon og opplĂŠring.

Dette er ofte en viktig Ă„rsak til at selskaper opplever hĂžy turnover, eller ikke fĂ„r like mye ut av nyansatte som de hadde sett for seg – i hvert fall ikke pĂ„ en god stund. God onboarding er en helt sentral forutsetning for Ă„ lykkes som selskap.

Med dette som bakgrunn, hva skal du gjÞre nÄ som du kanskje ikke engang jobber i samme bygning som de nye ansatte? NÄr alle jobber hjemmefra, gjÞr ikke det onboarding desto vanskeligere?

IfĂžlge onboarding-ekspert Amin Fard er det faktisk ikke like stor krise som du kanskje skulle tro.

 

Onboardingens 6 essensielle C-er

Amin Fard Preppio

 

Amin Fard var med pĂ„ Ă„ starte, og er daglig leder for, det digitale onboarding-verktĂžyet Preppio, som brukes av blant annet Oslokommune, Domino’s Pizza og Lyse. Han er i tillegg i ferd med Ă„ utgi en bok om emnet, med hjelp av Dr. Talya Bauer som har forsket pĂ„ onboarding i mange Ă„r.

Fard forteller at de har snakket med hundrevis av HR-ansvarlige og nyansatte for Ă„ kartlegge hva som kjennetegner god onboarding, og trekker fram onboardingens 6 c-er:

  • Compliance – Grunnleggende opplĂŠring og papirarbeid.
  • Connection – Eierskap til jobben og et godt forhold til kollegene.
  • Culture – Å forstĂ„ hvordan selskapets interne kultur fungerer.
  • Confidence – Å kjenne seg trygg pĂ„ arbeidsplassen og sin egen evne til Ă„ lykkes.
  • Clarification – Å forstĂ„ hva som forventes av deg.
  • Checkback – At nyansatte blir lyttet til, og at dette brukes til Ă„ kontinuerlig forbedre onboardingprosessen.

 

– Mange tenker at de har et HR-system og en lĂŠringsplattform, og at onboarding dermed er i orden, men det dekker bare compliance-biten, sier Fard, og viser til at det er hele fem andre punkter som mĂ„ adresseres.

Konsekvensene kan bli at en dyr rekrutteringsprosess i praksis blir bortkastet, fordi den nyansatte ikke fÞler seg hjemme, og sÞker seg til en ny arbeidsgiver etter bare noen mÄneder.

Dette gjelder nok ikke minst for selgerroller, som gjerne kjennetegnes av bÄde hÞyt ambisjonsnivÄ, rastlÞshet og lav terskel for Ä skifte jobb. God onboarding blir dermed desto viktigere.

 

Utfordringene med onboarding fra hjemmekontoret

Mens alle seks c-er er viktige, er det to som blir spesielt hardt rammet av den plutselige Ăžkningen av hjemmekontor.

– Culture og connection er nok de vanskeligste aspektene med Ă„ onboarde fra hjemmekontoret. Dette er ting du vanligvis ville plukket opp implisitt, men mister nĂ„r ikke du er fysisk sammen med resten, sier Fard.

Han viser til skrekkeksempler hos virkelig store selskaper som ansetter flere hundre i mÄneden, der noen faktisk har blitt fullstendig glemt. Mens det neppe er realistisk for de fleste, understreker han viktigheten av Ä erstatte fysiske kulturbyggende tiltak med alternative varianter:

– Selv om det kan fĂžles litt rart, er det viktig Ă„ legge opp til litt sosiale ting digitalt, som kaffeprat eller at alle deler et bilde og noen interesser i sosiale grupper pĂ„ nett. Risikoen er at du fort bare blir sittende og gjĂžre jobben nĂ„r du jobber hjemmefra, som kan fungere fint nĂ„r du har vĂŠrt der i noen Ă„r, mens nyansatte faller utenfor.

Han foreslÄr ogsÄ Ä bruke litt penger pÄ tiltak som rett og slett viser at du bryr deg, som Ä sende en Foodora-leveranse pÄ dÞra til lunsj fÞrste dagen.

– De 200 kronene er jo ingenting med tanke pĂ„ hva den ansatte koster bedriften gjennom hele livslĂžpet, samtidig som den ansatte blir veldig glad. Kanskje vil han til og med dele det pĂ„ LinkedIn, sier Fard.

 

Gode prosesser er hemmeligheten

Fard er tydelig pÄ at det ofte ikke er sÄ viktig nÞyaktig hva du gjÞr, sÄ lenge du viser at du bryr deg og at det ligger en strukturert prosess og gode verktÞy bak det hele. Det er en forutsetning for at prosessen som er riktig for ditt selskap faktisk blir gjennomfÞrt.

Det er nÄr onboarding blir nedprioritert, eller i for stor grad blir avhengig av tilfeldigheter, at du risikerer Ä miste folk.

– Ansetter du Ă©n person i mĂ„neden, kan du fint jobbe strukturert uten for mange hjelpemidler. Er du oppe i 50–100 blir verktĂžy som Preppio verdifullt, rett og slett fordi det gir hĂžyere ROI med tanke pĂ„ hvor mye tid du sparer, sier Fard.

Her handler det altsÄ om Ä gi faste pÄminnelser til ansvarlige ledere, oppfordre nyansatte til Ä dele informasjon om seg selv, levere viktig informasjon til riktig tid, og sÄ videre. Klarer du Ä bygge en fast rutine for hva en onboarding-prosess skal innebÊre, i tillegg til Ä hente feedback for stadig Ä forbedre den, er du pÄ god vei.

Slik blir det mulig Ä gjÞre god onboarding, uansett om dere er fysisk pÄ kontoret eller ikke.

Last ned gratis verktoy

Lurer du pÄ hvordan vi kan hjelpe din bedrift? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende samtale.

Du kan nÄ oss pÄ post@dreamwork.no eller per telefon pÄ +47 24 02 20 32!

Soheil Seyedi

Soheil Seyedi

CEO/Administrerende Direktþr – Dreamwork
Linkedin