Feilansettelse – hva er konsekvensene?

Ingen bedriftseier ønsker å ansette feil. Ikke bare fordi de trenger å finne en erstatning senere, men også fordi en feilansettelse er svært kostbart for virksomheten.

Ved en feilansettelse bruker man gjerne tid og ressurser på å forsøke å tilpasse arbeidsoppgaver eller organisasjonen til den nye ansatte. Fremfor å la medarbeideren “gå”, vil du trolig bruke tid og penger på intern/ekstern opplæring samt kontinuerlig oppfølging under prøvetiden.

Til slutt kan han eller hun kanskje bli en velfungerende medarbeider for din bedrift, men det er også en sjanse for at han eller hun ikke vil utvikle seg tilstrekkelig for å passe til stillingen.

Produktivitetskostnader

Mens du og dine ledere bruker tid på å integrere og omskolere den nye medarbeideren, eller håndtere personlighetskonflikter mellom denne og andre ansatte, vil din virksomhet lide.

All tiden som brukes på den nye medarbeideren, påvirker produktiviteten. Mellom tretti og nitti prosent av finansansvarlige, i følge av Robert Half International, sa at feilansettelser hadde kostet dem produktivitet. 11 prosent sa at dårlig utleie resulterte i færre salg. De sa også at veiledere bruker 17 prosent av sin tid – som er omtrent en dag i uken – til å administrere den feilansatte.

Finansielle kostnader

Du betaler ikke bare en lønn til en ansatt som kanskje ikke utfører det som er forventet av han/henne, men du kan også risikere å betale for ekstra opplæring. Hvis du ender med å la medarbeidern gå, kan du være ansvarlig for sluttvederlag, for ikke å nevne kostnadene du vil pådra deg for å utføre etter en erstatning.

I undersøkelsen gjort av Robert Half, har 41 prosent av ledere og HR-fagfolk, som har gjort en feilansettelse, estimert at de økonomiske kostnadene av feilansettelsen har resultert i betydelige av tapte inntekter.

US Department of Labor anslår at kostnaden for feilansettelser kan utgjøre hele 30 prosent av den ansattes potensielle årsinntekter.

Ansattes moralkostnader

Mens du bruker tid og penger på å forsøke å rette feilen din med ansettelsen, kan resten av teamet ditt bli misfornøyd eller umotiverte.

Det er vanskelig å holde et høyt tempo når et lagmedlem krever så mye oppmerksomhet, eller når det drar ned resten av teamet. 95% av de økonomiske lederne, i følge Robert Half International, sa at det å gjøre en feilansettelse påvirker lagets moral, og 35 prosent sier at en feilansettelse har stor innflytelse på ansattes moral.

I de fleste tilfeller vil en dårlig ansettelse ikke mottas godt hos andre ansatte i bedriften, noe som kan medføre ytterligere problemer for teamets samarbeidsevne.

Omdømmekostnader

I dagens digitale verden er jobbsøkere koblet til informasjon 24/7, og kan enkelt finne ut hva som fungerer og ikke fungerer i din bedrift. Hvis du har gjort en feilansettelse, bør du overvåke omdømmet ditt nøye for å sikre at denne personen ikke forårsaker en dårlig opplevelse for resten av laget ditt.

I stedet for å risikere alt dette ved å gjøre en feilansettelse, må du ta deg god tid neste gang du har behov for å rekruttere, og sørge for at du får ansetter den riktige personen til stillingen. Overvåk ditt online-omdømme nøye for å se hva andre har sagt om arbeidsmiljøet ditt, og vær ærlig over hva bedriften din trenger å jobbe med under intervjuprosessen.

Sørg også for at du forvalter forventninger, slik at nyansatte ikke finner skjeletter i skapet når de begynner å jobbe for deg.